BIZNESOWY ZAKUPOHOLIZM

BIZNESOWY ZAKUPOHOLIZM

...czyli na co nie warto wydawać pieniędzy na początku drogi.

Pewnie nie raz spotkałeś się z opinią, że pieniądze są motorem napędowym dla każdego biznesu. Wiele osób zasoby finansowe traktuje nawet jako element konieczny i niezbędny, aby w ogóle wystartować. Ten pogląd zdaje się na tyle dominujący w naszym społeczeństwie, że za pojęciem własnej firmy część z nas widzi górę pieniędzy potrzebnych, aby w ogóle podjąć pierwsze kroki. I z tym pozwolę sobie się nie zgodzić.

Załóżmy, że jak za dotknięciem magicznej różdżki znikają wszystkie Twoje finansowe bariery. Wyobraź sobie, że masz furę pieniędzy, które możesz zainwestować w stworzenie od podstaw swojego wymarzonego biznesu. Jaki jest Twój pierwszy ruch? Pierwsza myśl? A może pierwsze zakupy? Zastanów się przez chwilę, od czego byś zaczął. Ja tymczasem przedstawię Ci kilkoro państwa, których inwestycje pogrążają marzenia o zbudowaniu imperium. Jeśli odnajdziesz w nich odrobinę siebie, weź głęboki wdech i zastanów się, czego to może Cię nauczyć.

PAN DESIGNER

Pan designer to kategoria założycieli biznesów, którzy zaczęliby od rzeczy najistotniejszych, a jakże, czyli inwestowania w siedzibę firmy. Krzesło…., co?! Żadne krzesło, tu niezbędny jest fotel prezesa! Ale fotel trzeba gdzieś postawić, a więc biuro. Gdzie? W centrum miasta! Z parkingiem tylko dla klientów! Koniecznie z recepcją i pokojem do medytacji dla pracowników. Do tego jeszcze meble! Jednolite, w profesjonalnym kolorze i o budzącej zaufanie fakturze i formie. Do tego centrum dowodzenia wszechświatem, czyli firmowe biurko. Budzące respekt i gwarantujące najwyższą jakość usług. Bez tego, ani rusz.

Jeśli znajdujesz w sobie odrobinę genu pana designera to nic takiego, postaraj się odkryć sposób by pohamować zakupowe zapędy. Być może jednak pan designer siedzi w Tobie od lat i nie bardzo widzisz rozwiązanie tej sytuacji. Przyjrzyjmy się temu uważniej. Muszę się zgodzić, że są branże, w których wyposażenie wnętrza faktycznie na siebie zarabia. Mam tutaj na myśli przykładowo branżę beauty. Sama najlepiej czuję się w eleganckich wnętrzach salonów kosmetycznych. Pamiętaj jednak, że źródłem sukcesu w tym przypadku jest umiar. Zrób prostą kalkulację. Jeśli ilość nowych klientów zrównoważy, a z czasem przewyższy koszty zakupu drogiego fotela do masażu, możesz to nazwać inwestycją.  

PANI GADŻET

Pani gadżet to typ nadzwyczaj skrupulatny. Nie wyobraża sobie pracy na poczciwym "pececie", więc swoje pierwsze kroki kieruje w stronę firmowego salonu Apple. Od pierwszego dnia pracy korzysta z wyłącznie niezbędnego sprzętu, w którego skład wchodzi drukarka 3D, skaner, bindownica, kserokopiarka z wbudowaną funkcją zszywania dokumentów, okulary VR i ekspres do kawy z funkcją sterowania głosem. Zanim przystąpi do nowego projektu spędza minimalne dwa dni na wyszukiwaniu najczęściej polecanych i najbardziej profesjonalnych rozwiązań technicznych, jak wiadomo wyłącznie z myślą o najbliższej przyszłości, czyli jak kupuje kamerę do nagrywania filmików instruktażowych to od razu z całym studio.

Pani gadżet tkwi w wielu z nas. Myślę, że dotyczy to w równym stopniu kobiet i mężczyzn. Często lubimy otaczać się drogimi sprzętami, a dodatkowo wiele marek elektronicznych buduje swój wizerunek na tejże naszej słabości właśnie. Tutaj znowu, jeśli możesz nazwać dany zakup inwestycją ze względu na branżę, czy rodzaj świadczonych usług – dobra nasza. Uważaj tylko na popularne i chwytliwe hasła reklamowe, które w zamian za zakup markowego sprzętu gwarantują poczucie profesjonalizmu. W wielu branżach Twój klient nigdy nie dowie się, na jakim sprzęcie pracujesz, a co więcej często nie będzie to miało dla niego żadnego znaczenia.

PAN IMAGE

Pan image (czyt. image) to dżentelmen o wyjątkowej potrzebie bycia widocznym. Jeśli zamawia reklamę w lokalnej gazecie, to reklama ukazuje się w osobnym do niej dodatku przewyższając ją liczbą stron co najmniej dwukrotnie. Pan image nie marnuje swojego czasu na samodzielne promowanie marki w social mediach, a ponieważ profesjonalne logo to gwarancja sukcesu, lwią część inwestycji lokuje w wynagrodzenie grafika. Kiedy Pan image planuje rozpocząć nową działalność nie jesteś w stanie tego przeoczyć. Jednocześnie dowiesz się o tym z reklamy na jego aucie, Twoją skrzynkę mailową zaleje fala perswazyjnych treści, a w telewizyjnym spocie reklamowym przypomni Ci o tym sam Marek Kondrat.

Tutaj znowu wrócę do tematu inwestycji. Marketing to przede wszystkim liczby. Jeśli zamierzasz zapłacić za reklamę musisz wiedzieć, jakiego efektu się po niej spodziewasz. Następnie powinieneś sprawdzić, jaki był jej faktyczny rezultat, po czym oszacować czy na przyszłość taka forma promocji jest dla Ciebie w ogóle opłacalna. Często przedsiębiorcy wpadają w pułapkę inwestowania swojego czasu i pieniędzy w reklamę na platformie, na której nie przebywają ich klienci, a nawet jeśli przebywają, to szukają tam zupełnie innych treści. W ten sposób możesz nawet przykleić sobie banner reklamowy sklepu zoologicznego na czole, ale jeśli dziennie nie miniesz po drodze dziesięciu posiadaczy zwierząt, może okazać się, że nie zwróciło się nawet za klej.

PANI PREZESKA

Pani prezeska lubi mieć pewność, że nie pracuje w swoim biznesie. Ona dokładnie wie, jakich stanowisk będzie potrzebowała, żeby firma mogła od razu ruszyć z kopyta. Potrzebuje mieć pod ręką zarówno księgową, jak i prawnika. Z całą pewnością będzie potrzebowała również osobistej asystentki, a firmowy kierowca będzie jedną z pierwszych przeprowadzonych rekrutacji. Nie może też zabraknąć sekretarki, archiwistki i office managera. Panią prezeskę poznasz po tym, że bardzo trudno będzie się z nią skontaktować, ale ona przecież ma od tego ludzi.

Bycie pracownikiem w swoim biznesie to pomyłka. Podkreślam to za każdym razem, kiedy słyszę, że któreś z Was od pięciu lat nie było na wakacjach. ALE! Niestety początki bywają trudne i jeśli obstawisz się zespołem z każdej strony, może się okazać, że nie tylko brakuje pieniędzy na Twoją pensję, ale również pensje pracowników nie są wypłacane w terminie. Nie w każdym biznesie możesz zaczynać sam, to fakt. Pamiętaj tylko, żeby działać w tym aspekcie raczej strategicznie. Jeden dobry manager może zdziałać więcej niż pięciu przypadkowych stażystów. Z całym szacunkiem dla stażystów, rzecz jasna. ?

PAN DOŻYLNY

Ostatni, ale nie najmniej interesujący Pan dożylny. Dlaczego dożylny? Bo wiedzę ze szkoleń należy podawać mu przez kroplówki. W jednym muszę się z nim zgodzić, człowiek jest najlepszą biznesową inwestycją, jednak Pan dożylny pojęcie ustawicznego kształcenia i rozwoju wprowadza na znacznie wyższy level. To typ, którego spotkasz na każdym spotkaniu networkingowym, na każdym biznesowo-rozwojowym wydarzeniu. To u niego sprawdzisz najnowszą ofertę szkoleń i kursów dostępną na rynku. Pan dożylny inwestuje w siebie i swoją wiedzę, ale zgromadził jej już tak dużo, że brakuje mu czasu na jej tradycyjne przyswajanie, więc poszukuje obecnie sposobu na wchłanianie wiedzy przez komórki skóry.

Podkreślam i zawsze podkreślać będę, człowiek w biznesie jest najważniejszy. Jeśli Ty się nie rozwijasz, Twój biznes też nie będzie się rozwijał. Ale nie możesz zapomnieć o wspomnianej już przeze mnie wyżej strategii. Jeśli nie masz czasu choćby przeczytać notatek ze szkoleń, które ostatnio odbyłeś, to znaczy, że jest ich zdecydowanie za dużo lub za często. Usiądź z kartką papieru i przemyśl jakich kompetencji Ci brakuje, a potem poszukaj mentorów w tych dziedzinach. Zaplanuj na szkolenia miesiące, w których możesz pozwolić sobie na więcej czasu dla siebie. Być może sprawdzi się tutaj okres wakacyjny?

A TAK ZUPEŁNIE POWAŻNIE…

Wierzę, że zbędny jest morał z zebranych powyżej historii i każdy z Was samodzielnie jest w stanie wyciągnąć lekcje z tych nieco przerysowanych przykładów. Niestety wielu przedsiębiorców nadal często wpada w pułapkę konsumpcjonizmu i maksymalizmu, przez co albo w ogóle boją się wystartować mając przed sobą wizję tak kolosalnych kosztów, bądź też błyskawicznie bankrutują zakopując się w lawinie zupełnie zbędnych wydatków. Oczywiście nie każdy biznes posiada na tyle niskie bariery wejścia, żeby był w stanie rozpocząć działalność bez zgromadzonego kapitału, ale większość z Was może wykonać chociażby proste badanie rynku zanim zainwestuje oszczędności swojego życia.

Tagged , , , , , ,
>