CZY KAŻDY MOŻE BYĆ PRZEDSIĘBIORCĄ

CZY KAŻDY MOŻE BYĆ PRZEDSIĘBIORCĄ

Kiedy postanowiłam, że będę dzielić się z Tobą moim doświadczeniem w budowaniu biznesu, często zadawałam sobie to pytanie:
Czy każdy może być przedsiębiorcą?
Czy zanim przedstawię Ci moją ofertę, nie powinnam przypadkiem zaadresować jej tylko do określonego typu osób?
Jeśli tak, to jak je wyłonić?
Czy istnieje zestaw cech osobowości, który czyni nas urodzonymi przedsiębiorcami? 

Patrząc w głąb siebie, jak również obserwując moich klientów i przyjaciół, którzy prowadzą własne biznesy, znalazłam trzy cechy, które są moim zdaniem niezbędne, by prowadzić firmę. 

Kreatywność

Odpowiedzialność

Inicjatywa

#BREAKINGNEWS

Jeśli w tym momencie pomyślałeś: “Eee... czyli ja się nie nadaję” - błąd! Kiedy wnikliwie przyjrzałam się, co dokładnie kryje się za tymi cechami dotarło do mnie, że każdy z nas je posiada. Jeśli czujesz, że Ty ich nie masz, to tylko dlatego, że przez lata prawdopodobnie w ogóle o nie nie dbałeś. Nie szukałeś ich w sobie i nie rozwijałeś, jak należy. Zaufaj mi, te trzy cechy osobowości ma każdy z nas. To działa, jak program startowy, z którym się rodzisz. Nieużywane funkcje z czasem usuwają się w cień, by zrobić miejsce tym chętniej przez Ciebie rozwijanym.  

WYSTARCZY DOBRY TRENING

Pewnie porównanie do mięśni i siłowni już Ci się przejadło, mi też, ale spróbuję ugryźć to inaczej. Nie wiem, czy wiesz, ale każdy z nas ma dokładnie taką samą liczbę mięśni. Różnimy się tylko ich objętością. Jedni mogą pochwalić się sześciopakiem inni np. zawodowi kolarze, mają niezrównane mięśnie nóg. Każdy z nich urodził się z takim samym pakietem startowym, tylko kolarz skupił się na rozwoju dolnych partii ciała, a przykładowo wioślarz pracował głównie nad górą. Podobnie w Twoim przypadku. Być może zapomniałeś o swojej wrodzonej kreatywności i skupiłeś się na umiejętnościach praktycznych. A może kreatywność to Twoja całkiem mocna strona, ale już znacznie gorzej ma się inicjatywa.  

Jeśli nadal nie do końca Cię przekonałam zajrzyj w głąb siebie, sięgnij do czasów dzieciństwa. Czy naprawdę nie znajdziesz tam odrobiny kreatywności?

JAK ROZWIJAĆ CECHY PRZEDSIĘBIORCY?

Skup się na początek na dwóch moich sposobach, by z czasem znaleźć własne, działające dla Ciebie.  

  1. Odpowiednia grupa osób, która Cię motywuje 

Nie wiem, czy wiesz, ale żaden genialny umysł nie działał w pojedynkę. Steve Jobs potrzebował Steve'a Wozniaka, Mikołaj Kopernik współpracował z niemieckim astronomem Georgem Joachimem von Lauchen, a państwo Lewandowscy od lat wspierają się nawzajem w realizowaniu sportowych i biznesowych celów. To tylko kilka dowodów na to, że najlepiej rozwijamy się w grupie. Dodatkowo na pewno słyszałeś już, że jesteś wypadkowa pięciu osób, z którymi obcujesz na co dzień. Spraw, więc aby były to osoby, przy których możesz się naprawdę rozwijać, a najlepiej takie, które dodatkowo będę dopingowały Twoje działania. 

  1. Mentor, który już tę drogę pokonał 

Kim jest mentor? Mentor to osoba, która stanowi istotny element na drodze Twojego rozwoju. Ktoś taki jest niezbędny, albowiem dzieli się z Tobą swoją wiedzą i przede wszystkim doświadczeniem. Mentor to też ktoś, kto wcześniej osiągnął to, co Ty pragniesz osiągnąć - i co najważniejsze, jest to osoba, która wyciągnie do Ciebie pomocną dłoń, pomoże Ci znaleźć właściwe rozwiązanie na każdy problem oraz udzieli odpowiednich porad. 

CZY TO WYSTARCZY?

Trzymając się analogii układu mięśniowego wspomnę, że faktycznie istnieje jeszcze kilka dodatkowych warunków, które należy spełnić, by Twoje działania były bardziej efektywne, jak na przykład dieta czy odpowiednia suplementacja. Zatem, w jakie suplementy należy się wyposażyć pracując nad swoimi cechami osobowości przedsiębiorcy?

1. Pozbądź się swojej wizji.

Brzmi radykalnie i dość absurdalnie przyznasz, ale kryje się za tym bardzo głęboki sens. Otóż, bardzo często, kiedy już skonstruujemy w swojej głowie pomysł na biznes, od razu zakochujemy się w nim jak w dziecku. Istnieje wówczas ryzyko, że przeprowadzając badanie rynku, towarzyszy nam strach, że potencjalny klient nam tę wizję jakoś ograniczy, albo nawet zmieni. Ten strach jest na tyle silny, że stajemy się poniekąd głusi, na to czego nasi klienci od nas oczekują. Z tym ściśle wiąże się również kolejny punkt.

2. Słuchaj uważniej. 

Nie dopasowuj na siłę słów klienta do swojej wizji. Pamiętaj, że Twoim nadrzędnym celem jest służyć swoim klientom. Nawet najlepszy pomysł nie wypali, jeśli nie znajdą się osoby, które zechcą za niego zapłacić. Twoje produkty muszą rozwiązywać konkretny, a przede wszystkim istniejący problem. Dlatego też postaraj się przeprowadzić jednak rozmowę, zamiast chować się za ankietą.

3. Znajdź swoje mocne i słabe strony.

Do tego genialnie przyda Ci się biznesplan właśnie. Musisz określić, gdzie leży Twoja super moc, a także jaki wyjątkowy problem rozwiązuje Twój pomysł na biznes. Nie bez znaczenia są także Twoje pięty achillesowe. Zidentyfikowanie ich pozwoli Ci od razu skonstruować system naprawczy i proces działań awaryjnych.

4. Wyrób sobie nawyk korygowania kursu.

Nie od razu Rzym zbudowano. Może się okazać, że Twój pomysł dosłownie o włos minął się z rzeczywistą potrzebą klienta. Nie zniechęcaj się. Daj sobie czas i przestrzeń na zmianę kursu i dopracowanie dalszej trasy. Może okazać się, że w tym celu będziesz musiał powtórzyć punkt 2 i wsłuchać się w swojego klienta jeszcze uważniej.

5. Komunikuj się klarownie, jasno, atrakcyjnie, z efektem wow.

Sprawdź, które metody działają na Twoich klientów, a które powodują wzruszenie ramion. Niech to będzie Twój kompas na drodze do sukcesu.

Tagged , , , , , ,
>