KLUCZOWE PYTANIA ZANIM ZAŁOŻYSZ WŁASNĄ FIRMĘ

 KLUCZOWE PYTANIA ZANIM ZAŁOŻYSZ WŁASNĄ FIRMĘ

Styczeń to magiczny miesiąc noworocznych postanowień, wśród których nierzadko pojawia się start własnej firmy - spełnienie marzenia
o niezależności i wolności finansowej.

Początkowo ekscytująca wizja luksusu i swobody, z czasem narastające obawy i ciężka, wielogodzinna praca.

Kiedy w biznesie pojawiają się pierwsi klienci, skuszeni niską ceną lub bezpłatnym produktem, masz nadzieję, że jakoś to będzie. Wpływów jeszcze nie wystarcza na pokrycie podstawowych wydatków, a tyle rzeczy jeszcze by się przydało. Topnieją oszczędności, a klientów nie widać.

No właśnie. Dlaczego tak się dzieje? Co robimy nie tak?

Wiele osób zadaje sobie to pytanie, niestety najczęściej zbyt późno. 

Zawsze zaczynaj z wizją końca

Budowanie biznesu z wizją końca sprawia, że to Ty decydujesz i kreujesz ostateczny rezultat. Nic nie dzieje się przypadkiem. Konsekwentnie realizujesz założony plan, który ma doprowadzić do sukcesu.

Najlepiej, żeby to był plan najbardziej spójny z Tobą, z Twoimi wartościami, z Twoją naturą. Wtedy pracuje Ci się dużo lżej, a to co robisz sprawia Ci frajdę i nie potrzebujesz dodatkowej motywacji.

Nie rejestruj działalności, jeżeli nie znasz odpowiedzi
na poniższe pytania:

  • Jaką firmę chcesz zbudować? 
  • Dużą czy małą?
  • A może Twoim marzeniem jest kariera freelancerki i samodzielna praca?
  • Czy masz już wizję swojego biznesu za rok, 2 a nawet 5 lat?
  • Ile chcesz zarabiać? 
  • Jak długo chcesz pracować?
  • Co chcesz sprzedawać? 
  • Kim jest Twój Klient?
  • Dlaczego ma od Ciebie kupić?

Odpowiedz sobie na te pytania, nie zdawaj się na to, co przyniesie los.

Pamiętaj!
To nie Ty jesteś dla biznesu, to biznes jest dla Ciebie

No właśnie, nie po to zakładasz firmę, żeby być jej pracownikiem.

Chyba, że taki masz plan. Pracujesz sama i nie chcesz nikogo zatrudniać. Sama tworzysz produkt, zdobywasz pierwszych klientów, wybierasz dostawców, realizujesz zamówienia, zanosisz dokumenty do księgowej, realizujesz przelewy. Jesteś od wszystkiego aż w końcu trafiasz na szklany sufit w postaci czasu. Zaczyna brakować doby na realizację zleceń.

Szukasz kogoś do pomocy. W końcu i tak robisz to sama, bo nie masz kiedy pokazać nowej osobie, jak wykonać zadanie. A zapłacić trzeba, za to że stawiła się do pracy.

Rosną koszty, a efektu nie widać. Czujesz się uzależniona i uwikłana w cały ten biznes. Nie masz czasu nawet porządnie odpocząć.

Tak właśnie wygląda sytuacja w 90% małych firm, które działają bez żadnej strategii.

Ale kiedy pracować nad strategią?

Strategia jest jak kompas dla Twojego biznesu.

Posiadając strategię, stajesz się świadomym twórcą swojej firmy. Dokładnie wiesz, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób tego dokonasz. Twoje działania nie są przypadkowe, są świadomie zaplanowane, by przybliżyć Cię do realizacji założonego celu. Każdego dnia wiesz, co powinnaś zrobić, jakie zadania wykonać , na czym się skupić w pierwszej kolejności, ilu klientów pozyskać, jaką sprzedaż zrealizować.

Bez strategii wpadasz w kierat codziennych obowiązków, w pośpiechu zatrudniasz pierwszych pracowników, nie wiesz jak podzielić zadania między nimi, gasisz pożary, tłumaczysz się przed klientami, na nic nie masz czasu. Nie wiesz z kim współpracować, a z jakiej współpracy zrezygnować, do jakich klientów kierować swoją ofertę i jakim językiem się z nimi komunikować, jak wreszcie inwestować pieniądze w promocję i reklamę.

Nawet nie uczysz się na błędach, bo nie masz kiedy wyciągać wniosków.

Większość początkujących przedsiębiorców wpada w taki właśnie schemat.

  • chcą mieć natychmiastowy efekt
  • robią wszystko na raz i najchętniej sami
  • podejmują działania w niewłaściwej kolejności
  • poświęcają czas nie na to, co trzeba

Skąd to wiem? Bo też tak funkcjonowałam.

Podobnie jak większość moich klientów.

Czego nauczyłam się ze swoich początków?

  • Zacznij od analizy rynku i dopracowania oferty.
  • Zaplanuj strategię pozyskiwania klientów, przynajmniej na pierwsze 6m-cy.
  • Określ wizję swojego biznesu na co najmniej 2 lata do przodu.
  • Dostosuj strategię działania i swój własny rozwój do kolejnych etapów rozwoju firmy.

Pamiętaj ! 
By zbudować coś trwałego i stabilnego potrzebna jest twoja
obecność oraz zaangażowanie.

Zacznij robić właściwe rzeczy i działaj systematycznie. Zaakceptuj fakt, że nie urodziłaś się przedsiębiorcą i będziesz musiała się tego nauczyć.

Stawiaj na zdobywanie doświadczenia i osadzenie się w roli przedsiębiorcy.

Dzisiaj pokażę Ci jak zacząć.

Najpierw, odpowiedz sobie na pytania, które zadałam na początku.

Im więcej chcesz zarabiać i krócej pracować, tym lepiej przyjrzyj się swojej branży, niszy, którą wybrałaś. 

  • Czy to w ogóle jest realne? 
  • Czy jest ktoś w tej branży, kto już osiągnął podobny rezultat?
  • Jeżeli tak, to co musiałoby się wydarzyć, żebyś mogła osiągnąć swój finansowy cel?
  • Czego lub kogo potrzebujesz?
  • Ilu klientów?
  • Ilu współpracowników?
  • Ile pieniędzy?
  • Jakie procesy?

Na koniec 

Pamiętaj, że nie jesteś z tym sama. Na świecie jest masa osób, które albo właśnie są w podobnej do Twojej sytuacji, albo właśnie w niej były. Poradzisz sobie ze wszystkim, tylko zacznij działać, planować i strategicznie podchodzić do biznesu.

Jeśli nie masz wokół siebie wsparcia i sprzyjającego środowiska do rozwoju Twoich biznesowych kompetencji, zapraszam Cię do mojego miejsca
w sieci. Znajdziesz tu niezbędne porady, mnóstwo inspiracji i ogrom wsparcia.

Spraw, aby 2020 rok należał do Ciebie!
Zarezerwuj termin na bezpłatną konsultację 

Tagged , , , , , , , ,
>